A pénztárcánkra hajtanak: így trükköznek a boltok

Cora_store_at_Avenue_de_l'Europe_91885_Massy

A kép illusztráció

A tekintetet vonzó színekkel, az áruk pontosan kiszámított elrendezésével is megpróbálják a kereskedők minél több pénz elköltésére ösztönözni a vevőket. A fölösleges vásárlások megelőzésére tanácsos bevásárlólistával boltba menni – erről is szó volt a Napközben csütörtöki adásában.

Napjainkban a vásárlások 40-70 százaléka impulzusvásárlás a különböző országokban, vagyis a vevők fogyasztóként döntéseik nagy részét az üzletben kapott információk és hatások alapján hozzák meg.

Neulinger Ágnes, a Budapesti Corvinus Egyetem docense hangsúlyozta, a marketingesek, kereskedők mindent megtesznek, hogy a vásárló azt a márkát vegye le a polcról, amelyet ők szeretnének, illetve, hogy minél többet vásároljon.

Úgy helyezik el az adott árukat, hogy a lehető legnagyobb legyen a vásárlás esélye.  A gyerekeknek szánt termékeket például alacsonyabbra teszik, hogy a kicsik magasságában legyen. Velük ellentétben a felnőttek kissé lefelé néznek, ezért a számukra különösen kihangsúlyozni kívánt termékeket valamivel az átlagosnak tekinthető szemmagasság alá helyezik.

A pénztár előtti várakozás idején pedig kisebb, olcsóbb, a polcról könnyen levehető termékeket próbálnak eladni, a közeli polcokon jellemzően nassolni való édességeket, kisebb kiszerelésű üdítőket, rágógumit kínálnak az üzletek.

A bolton belül sok további, talán kevésbé közismert módon is lehet hatást elérni, befolyásolni, illetve irányítani a betérőt. A kihangsúlyozott árakat, akciókat például piros vagy sárga számokkal vagy betűkkel írják fel, mert ezek a színek vonzzák a tekintetet, megállítják a fogyasztót – tette hozzá a docens.

Érdekes jelenség, hogy már az online vásárlásnál is kialakult az a gyakorlat, hogy a potenciális vevők nem azért mennek be egy-egy webshopokba, mert határozott elképzelésük van, hanem csak nézelődni, keresgélni. A netes boltokban való barangolás közben ráadásul, a megnyitott oldalakból következően, feljönnek azok az ajánlatok, amelyek a böngészgető személyt érdekelhetik. Ez azt jelenti, hogy a neten még személyre szabottabban lehet megcélozni a vevőt – mondta a szakember.

Graczka Sylvia, a tudatos vásárlást propagáló Humusz Szövetség elnöke szerint a fölösleges költés elkerülésére a legfontosabb, hogy az ember bevásárló listával menjen a boltba.

Forrás: Kossuth Rádió, Napközben | 2014. 05. 23. 20:17:00

Vélemény, hozzászólás?