Befogták a malajziai utasszállító feketedobozainak jeleit

Befogták a malajziai utasszállító feketedobozainak jeleit?

Forrás: MTI | 2014. 04. 07. 10:32:43

Az eltűnt malajziai repülőgép után kutató nemzetközi csoport kétszer is érzékelt olyan jelet, ami származhat az MH370-es fekete dobozaitól. Az amerikai hangradar először két és fél órán át, majd tizenhárom percen át fogta az ominózus jelet. A kutatásvezető szerint ígéretes nyomon vannak. Feltételezések szerint a fekete dobozok akkumulátorai ezekben a napokban merülnek le, a kutatás tehát nagyon kritikus időszakában jár.

Az amerikai haditengerészet berendezése által az Indiai-óceán déli részén észlelt jelek olyanok, mint amilyeneket egy repülőgép fekete dobozai adnak le – közölte hétfőn Perthben az eltűnt malajziai repülőgép után kutató nemzetközi csoport vezetője, Angus Houston nyugalmazott ausztrál tábornok, hozzátéve, hogy eddig ez a legígéretesebb nyom.

Az amerikai berendezés – amelyet az Ocean Shield ausztrál hadihajó húz maga után a kutatás során – kétszer érzékelt olyan jelet vasárnap, amely fekete dobozé lehet, először két és fél órán át, majd, miután a hajó elvesztette a jelet, s emiatt visszafordult, 13 percen át. A második alkalommal kétféle jelet is észlelt a berendezés, az egyik könnyen lehet a repülési adatokat rögzítő, a másik pedig a pilótafülkében lezajlott beszélgetéseket rögzítő fekete dobozé.

Az Ausztrál Védelmi Erők által 2014. április 7-én közzétett felvétel a Malaysia Airlines malajziai légitársaság eltűnt MH370-es járatszámú repülőgépe utáni keresésben részt vevő Ocean Shield hadihajóról fedélzetén egy Towed Pinger Locator típusú, kábelen vontatott, 35 kilogrammos hangradarral, amely alkalmas a repülőgép fekete dobozai adásainak vételére. (MTI/AP)

Annak megerősítése, hogy a jeleket valóban a Malaysian Airlines MH370-es járatának fekete dobozai adják le, több napig is eltarthat – mondta a repülő vezérezredes. Feltételezések szerint a fekete dobozok akkumulátorai ezekben a napokban merülnek le, emiatt a kutatás nagyon kritikus időszakában jár.

Az ausztrál hajó 300 tengeri mérföldre kutat attól a helytől, ahol a Haihszün 01 kínai hajó keres. A Haihszün 01 is észlelt jeleket vasárnap, egymástól mintegy két kilométerre a 37,5 kilohertzes frekvencián, először csupán pár pillanatig, majd 90 másodpercig. Az Airbus repülőgépgyártó vállat szerint ez jellegzetes frekvenciája a vízbe merült fekete dobozoknak.

Az Ausztrál Védelmi Erők által 2014. március 31-én készített és 2014. április 7-én közzétett felvétel a Malaysia Airlines malajziai légitársaság eltűnt MH370-es járatszámú repülőgépe utáni keresésben részt vevő Ocean Shield hadihajó fedélzetén lévő, Towed Pinger Locator típusú, kábelvontatású, 35 kilogrammos hangradarról. (MTI/EPA/Bradley Darvill)

Ha az amerikai berendezés észlelte jelek alapján le lehet szűkíteni a kutatási területet, akkor ott lemerülhet a szintén amerikai, víz alatti drón, a Bluefin 21, amely elsüllyedt tárgyak megtalálására alkalmas. A most még tág kutatási területen az óceán 4,5 kilométer mély, éppen annyi, amennyi a drón maximális merülési mélysége.

“Ez képességeink határán van, és ha a repülőgép mélyebben fekszik, akkor elképzelhető, hogy oda nem érünk el” – mondta Houston, hozzátéve, hogy a kínai hajó által észlelt jeleknek is utánajárnak.

Vélemény, hozzászólás?